O nouă escadrilă de F-16 (*)

România discută cu Guvernul american cumpărarea altor 12 aparate F-16. Ministrul apărării a declarat că România nu a mai găsit în Europa astfel de avioane. Am tot sperat că politicienii se vor trezi și vor cumpăra F-16 V.  Aparatele noi ar fi venit cu offset și Lockheed Martin ar fi dat înapoi o parte din sutele de milioane încasate. Dar ce, noi suntem Polonia? Nu, nu suntem. Surse militare susțin că se vor cumpăra avioane din deșert, de la conservare. Vor fi revitalizate și aduse la standardul MLU și gata. Operațiunile vor dura cu siguranța câțiva ani. Nu spun că aparatele nu vor fi bune. Vor fi, însă România nu va lua înapoi nimic din ce va băga în proiect. Trist! Vă reamintesc ce au făcut polonezii. Ei au cumpărat 48 de F-16 Block 50-52 noi pentru care au plătit aproape 4 miliarde de dolari. Din contractele de offset au scos însă peste 6 miliarde de dolari. Cam așa se fac afacerile…

(*) O escadrilă trebuie să aibă minimum 16 aparate. Reprezentanții MApN se încăpățânează să  vorbească despre “escadrila de 12”.

6 thoughts on “O nouă escadrilă de F-16 (*)

  1. Marius Fenchea

    Adelin- si din offset-ul implementarii MLU-ului s-ar putea castiga ceva investitii in Romania la fel si din armamantul pentru F 16 MLU s-ar putea sa se solicite offset dar na…..noi suntem romani si nu intelegem ca uneori banii dati de catre MApN se pot intoarce in economia reala si in buget prin astfel de programe…..noua sigur ne lipseste viziunea de ansamblu la nivel de administratie publica si finante…..
    Pacat!
    F 16 A/B Block 15 au sens din punctul de vedere al interoperabiliatatii cu cele 12 achizitionate deja doar ca o sa avem o problema pe viitor in 10-15 -20 de ani iarasi o sa fim la cumparat si inlocuit toata flota de avioane deoarece F 35 nu ne vom permite la pretul actual si conditiile de operare foarte restrictive.
    Deci in 10-15 ani cu zburat un 150 de ore pe an vom ajunge sa reluam saga multirolului….
    Asta ca sa nu mai vorbim ca in timp ce altii implementeaza AESA ijn flotele lor nor ramanem tot cu un radar vechi deja si cu scanarea mecanica…..
    Inca 10 ani poate vom fi relevanti dar apoi? avem vreun plan de MLU upgrade la capitolul radare?
    Eu ma indoiesc ca cineva gandeste in perspectiva la nivelul achizitiilor in MApN si CSAT……

    Reply
    1. Adelin Petrisor Post author

      Marius, și eu mă îndoiesc că cineva gândește în perspectivă…

      Reply
  2. Marius Z.

    Politicienii au invatat una si buna si o tin tot pe aia, de fapt mai multe:
    – sa fie la mana a treia sau a doua;
    – sa fie prin acord interguvernamental – deci fara OFFSET;
    – 12 avioane sunt o “escadrila” (la francezi spre exemplu, o escadrila are 24 de aparate, iar la polonezi 16).

    Inca un lucru, poti primi offset si pe comanda de modernizare, cu conditia sa negociezi cu cel care iti face modernizarea. Deci inclusiv revitalizarea unor aeronave din stocul SUA + modernizarea la standard V, sa zicem (30-40 mil.$/aparat, in functie de ce pachet se alege) se poate face cu OFFSET. Reamintesc ca la un moment dat ni s-au oferit cu OFFSET avioane EF Typhoon italienesti in uz pe care producatorul le prelua din inventar si le moderniza inainte de livrare.

    Apropos, cum ramane cu offsetul la pachetul de armament, daca e nou si nu cumparat din depozitele US Airforce?

    Reply
    1. Marius-Eugen Fenchea

      Marius Z . este la secret offset-ul de aceea nu stii de el si nici nu vei afla vreodata nimic….la fel cum in contractul pentru corvete care se pregateste nu ai un tabel clar cu principalele criterii de selectie, la fel cu toate celelalte modernizari facute in MApN.
      Pacat de pilotii romani pe care eu unul ii consider unii dintre cei mai buni la lupta aeriana apropiata din NATO ca niciodata cu asa sistem de a face achizitiile nu o sa aiba macar tehnologia de “ieri” daca nu ultimul racnet din vestul Europei…..Si pacat ca doar pasionatii si reporterii gandesc in perspectiva iar CSAT-ul nu ia deciziile la timp.
      Un manager bun ia decizii la timp, altfel pierde momentele importante si compania lui se duce la fund…..pe angajatii nostri ai poporului roman de prea putine ori ii sanctioneaza cineva, nu se intampla acest lucru nici macar la vot.

      Reply
  3. DIMITRIE CANTEMIR

    avioanele f 16 mlu 5.2 sunt bune daca am putea avea relativ 2-4 escadrile. celule noi de f 16 se potriveste manusa spatiului aerian al romaniei cat si sud estului continentului european. 2-4 escadrile sh de f16 1 noua tot de f 16 si 1de f 35 sau 1 de cel putin eurofighter. adica lupta si asigurare superioritate aeriana.

    Reply
  4. Costin S

    Se intampla tot felul de ineptii pentru ca cei din MAPN, care trebuie sa ia decizii sunt total depasiti, sufera de secretisme din epoca trecuta. Sunt oameni acolo pentru un post caldut si bun. Nu au ce sa caute acolo! Daca ii iei la bani marunti isi pierd capul. Am crezut initial ca ni se impunea, oarecum, sa luam o escadrila second hand, dar nici vorba. Una la mana ca o escadrila ar fi de 16 aparate, noi o luam de 12 asa cum era pana in 89! trecutul isi pune amprenta asupra celor din MAPN, din pacate. Pachetul pentru dotarea aparatelor este de cascadorii rasului! 10 bombe ghidate laser, 30 Amraam, 60 Sidewinder…..! Very funny dar din pacate cu banii statului, adica ai tuturor. Sa ne uitam putin in zona golfului si o sa vedem cum au ales UAE dotarea f16 sau cum a ales Arabia Saudita pachetul pentru F15. Ok, au finante, sunt state bogate, dar tot pe linie de credit au cumparat! Puteam si noi sa invatam de la altii dar suntem cum suntem. Avem lectia poloneza care prin 2007 au semnat pentru cele 48 F16 noi, offset, dar noi o tinem pe a noastra. Balcanismul isi spune cuvantul. Pana si Israelul tot in offset au lucrat pentru noul avion scoala cu italienii. Ce sa mai vorbim despre simulatoare…….
    Am crezut ca noile aparate vor fi alese din blocuri mai noi sau de ce nu, din ultimul, din pacate nu. Asta se intampla cand nu ai profesionisti in acel minister care ia decizii!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *