Operațiuni de salvare în stil haitian

Toate televiziunile au acoperit accidentul în care a fost implicat avionul medical pilotat de Adrian Iovan. Telespectatorii au stat ore-n șir cu sufletul la gură până au aflat că cei 7 supraviețuitori au fost găsiți. Lucrul acesta s-a întâmplat la aproape 6 ore de la aterizarea forțată. Multă lume se întreabă de ce a fost așa de complicată localizarea? Supraviețuitorii au sunat la 112 și au vorbit cu colegi și prieteni. În aceste condiții, teoretic, STS-ul și SRI puteau afla coordonatele, eroarea fiind de doar câțiva metri. De ce a durat așa de mult? news.stv.tvMă tem că salvatorii, deși bine intenționați, au acționat haotic. În astfel de cazuri, procedurile sunt sfinte: cine coordonează, cine cere ajutorul altor structuri, cine trimite echipele-n teren? Dacă fiecare structură ( ISU, SMURD, Jandarmerie, Salvamont) acționează după cum îl taie capul pe șef, se alege praful de acțiunea de salvare. Din ceea ce am vazut la televizor și din ceea ce am aflat de la diverși martori, eu cred că sutele de oameni de acolo au cam orbecăit. De ce zic asta?  În primul rând, supraviețuitorii au fost găsiți de un pădurar, nu de echipele ISU. Omul a sunat la 112 și a anunțat. Din declarațiile doctorului Zota, o rănită în stare foarte gravă a fost dusă-n cârcă de niște săteni și nu a fost transportată de paramedici, așa cum era normal.  Comunicarea s-a făcut și ea după ureche. În direct au intrat diverși oameni, din diverse structuri și fiecare spunea ceea ce credea el de cuviință. La un moment dat, Realitatea TV l-a și dat mort pe Iovan, dar a scos burtiera după vreo două minute. RTV a anunțat moartea lui Adrian Iovan citând un localnic, fără confirmare, fără să știe dacă familia pilotului a fost informată. La Antena 3, purtătoarea de cuvânt a ISU Alba a anunțat că a murit pilotul. Care?, a fost ea întrebată. Nu știu, așa am aflat că a murit pilotul, unul dintre ei, spunea senină femeia. Echipajul era format din pilot și copilot. În situații de criză, pentru a se evita haosul, există un singur om care comunică și acesta este în permanent contact cu cel care coordonează acțiunea și are acces la toate informațiile disponibile. Toate aceste lucruri mă fac să cred că operațiunea de salvare a fost departe de ceea ce ar fi trebuit să fie. A fost un heirup mioritic în care toată lumea a vrut să ajute, însă mulți mai mult au încurcat. Sper ca cei în măsură să analizeze ceea ce s-a întâmplat și să rescrie ( sau să scrie dacă nu sunt) procedurile. Mie operațiunea de salvarea mi s-a părut că a semănat cu ceea ce am văzut în Haiti, la cutremurul din 2010. Acolo autoritățile s-au mișcat așa de bine, încât morții au zăcut zile-n șir pe străzi și a izbucnit  și o epidemie de holeră… Nici nu vreau să mă gândesc ce s-ar întâmpla la noi în cazul unui atentat sau în cazul unui cutremur devastator. În România, mai bine te rogi la Dumnezeu, decât să aștepți reacția promptă a autorităților.

P.S. Jos pălăria pentru modul în care s-au mișcat sătenii din zonă și cei din clubul off-road din Cluj!

Doi oameni și-au pierdut viața în acest accident aviatic. S-ar putea să fi murit cu zile. Cea de-a doua victimă a decedat la 23,11, la aproape 8 ore de la aterizarea forțată. Dumnezeu să-i odihnească!

sursa foto: news.stv.tv

30 thoughts on “Operațiuni de salvare în stil haitian

  1. RwO

    E jenant sa cauti un avion cazut timp de 8 ore chiar si intr-o regiune muntoasa. Au fost 7 telefoane mobile acolo, macar un ELT (emergency location transmiter) instalat pe avion, chiar si la noi exista elicoptere de SAR (Pumele M construite ptr medevac si SAR cu radar de vreme si piloti care pot zbura noapte si pe orice vreme), oamenii aia au murit cu zile. Se stia locatia aproximativa, cu 2 sau 3 elicoptere dotate cu FLIR ii gaseai in zapada in maxim o ora.

    Reply
    1. Doinas

      RwO, uiti ca au fost ridicate 2-3 elicoptere care au mers la limita dar s-au retras din cauza conditiilor. De pe canapea, cu telecomanda in mana, e un intotdeaua simplu.

      Reply
        1. ex SAR pilot....

          Domnu Stanescu ati auzit de vizibilitate si plafon de nori “”0 cu 0″” adica plafonul pana la varful bradului …..atunci sa-i fi vazut pe pilotii din filmul indicat. Conditiile din film sunt “”parfum”” fata de ce a fost in Apuseni…..Iovan a murit (Dumnezeu sa-l ierte) pe mana lui……in conditiile existente nu trebuia sub nici o forma sa coboare. Numai zboir instrumental pe culoar aerian…asta trebuia sa faca…..Dar cine sunt eu sa-l judec…..

          Reply
          1. Edward Stanescu

            Domnu’ ex pilot… Nu am auzit de plafon “0 cu 0”, cum n-am auzit nici de triangulatie (evident ca ma pot documenta in profunzime). Stiu insa ca daca nu este articulat substantivul se pune apostrof. Dar mergem mai departe. Asa cum dl. Rwo spune mai jos: in tara asta nu exista nici un elicopter, avion, UFO, care sa poata fi folosit indiferent de vreme???

            Personal m-am saturat de piloti, experti in comunicare, experti in telecomunicatii, jurnalisti, eroi etc. ce apar dupa razboi. M-as fi bucurat mai mult daca acesti oameni, care ar trebui sa stie tot ce ati spus mai sus (si chiar altele in plus) ar fi actionat ca o ECHIPA si ar fi facut ceva. Nu de alta, dar sunt platiti bine, sunt platiti din bani publici si stau in birouri. Aici este tristetea.

            Cu stima,

      1. RwO

        A fost un singur elicopter. Un EC135 de la SMURD care nu a reusit sa se apropie din cauza vremii. Din ce am inteles nici Pumele Medevac nu au fost folosite din acelasi motiv. Vremea nasoala . Totusi nu exista in Ro un elicopter cu pale incalzite care sa poata fi folosit indiferent de vreme?

        Reply
  2. Razvan

    Salut Adelin.
    Nu ca buzoian, dar cu peste 10 an de exp in telco (facultate si companii mobile), iti recomand sa citesti despre http://en.wikipedia.org/wiki/Timing_advance
    si gmaps foloseste asta. mergi tu acolo si zi-mi ce cerc de cati km iti afisaza pe harta, fara sa activezi gps.
    merge cand sunt multe antene. in orase. Prin munti, nu. Ca probabil esti acoperit de un sector de antena care bate de la 30 de km. plus reflexii.
    Te-ai dus cu armata prin diverse locuri. Avem radare in mama ma-sii. din ale de trimit racheta direct la tinta. Alea trebuiau folosite. Conform lor avea o directie, o altitudine, o viteza. Iti dadeai seama unde a cazut, nu?
    Apoi, s-a ajuns la ei, fie cu padurari. Eu vad pe la spectacole aeronautice Puma Socat pentru extractie. Eu cred ca alea se deplaseaza si pe ceata. Sper.. Unde erau? Sau alea le folosim doar in afganistan.?
    In fine, in general ai dreptate, a fost dezorganizare. Pacat. SMURD, SRI si STS nu sunt de condamnat totusi..

    Reply
  3. TopGun

    Citeva ponturi pt. ziaristi:
    Avionul avea transpoder si aparat de detectare dupa accident ELT (Emergency Locator Transmitter)?
    De ce a durat atita?
    Pe frecventa s-a auzit un dialog in care Iovan a cerut coborirea din cauza givrajului.
    Poate pe net, pe LiveATC.net se gaseste dialogul intre pilot si ATC. Frecventa posibila 124.1.

    Reply
      1. TopGun

        Salutare!
        Totusi pe frecventa mai multe avioane raporteaza ca se aude un ELT in zona…
        E adevarat ca poate fi de la alt avion, insa coincidenta ar fi prea mare.
        Asculta pe LiveATC.net, frecventa 124.1 (LRAR) la minutul 4.50 si 08.30: ATC-ul ii cere unui Turkish sa-i faca releu cu avionul lui Iovan, care zbura IFR la inaltime mica si cu care nu se mai putea auzii. Deci legatura radio a fost pierduta. La min 08.40 Turkish-ul raporteaza ca aude un ELT! La min 9.05 si un Blue Air 105 raporteaza ca aude un ELT in zona…
        Ceea ce este clar este ca zburau cu o rabla de avion, nepresurizat, si care o data intrat in zona cu givraj nu avea cum sa urce, ci doar sa coboare sau sa se intoarca, ca sa scape…
        Au ales sa coboare si probabil nu au scapat de givraj, gheata acumulindu-se pe avion (acesta pierzindu-si performantele aerodinamice) si ceea ce e mai garv, cred ca le-au givrat carburatoarele la motoare. In ambele cazuri avionul nu se mai putea tine in aer…
        Astea sunt doar presupuneri, ancheta oficiala va dezvaluii exact ceea ce s-a intimplat.

        Reply
        1. Catalinux

          Salut. As vrea sa ascult si eu inregistrarea de care vorbesti, dar nu am reusit sa o gasesc. Ai putea sa ma ajuti cu ceva detalii ?

          Reply
          1. TopGun

            http://www.liveatc.net, in stinga sus la frecvente bagi 124.1 sau LRAR si cauti in data de 20 Ianuaroi, orele 13:30 si 14:00. Daca nu te descurci revin-o aici si-ti explic mai in amanunt! Ar mai fi de ascultat LRSB de la orele 12:30 si 13:00. Orele sunt in UTC, adica -2 ore fata de ora Romaniei.

  4. ex SAR pilot....

    In tarile civilizate si unde statului ii pasa de cetatenii sai si respecta constitutia, exista structuri SAR (Search and Rescue), respectiv MEDEVAC (Medical Evacuation), formate din profesionisti, antrenate in prealabil, dotate corespunzator, pe o zonare prestabilita, cu proceduri de actiune si de comunicare foarte clare (formate in general dupa conceptia NATO, in tarile membre). La noi la Romania totul se face dupa ureche……..iar rezultatete sunt pe masura…..Adica mor oameni care puteau fi salvati……
    Luati de traduceti si puneti in aplicare:
    http://www.imo.org/Publications/Documents/Newsletters%20and%20Mailers/Mailers/IAMSAR.pdf
    altfel o sa mai moara multi romani……Sau asta era si ideea si nu m-am prins eu?

    Reply
  5. Dinu Marian

    De la Bianca Dragusanu la Gigi Becali, de la incidentele in teatre de operatiuni la accidentul aviatic ziaristi romani se pricep fara gres. Ei sunt cei mai cei. In doua trei minute fara sa fi fost acolo, fara sa fi vazut ei trag concluzii si gasesc vinovati. Ei aduc elicoptere in zone muntoase pe ceata, pe ploaie, pe vant si ninsoare ca si cand ar muta piesele pe tabla de sah. Tot ei se joaca cu mintea si sentimentele noastre. Imi este rusine caci pe unii i-am cunoscut iar pentru altii i-am avut colegi. Pacat de profesorii care i-au invatat tainele comunicarii. Cine poate cunoaste mai bine o padure daca nu padurarul? Atunci dece ne miram. Da, avem probleme. Padurarii au fost dotati cu cravate de 100 euro, si alte minuni dastea in loc de nu stiu ce minune de aplicatie la tel mobil pentru a fi gasit. Domnii doctori nu au avut nici macar ei aplicatia pe smartfonuri. Imi aduc aminte ca prin anii 90 pilotii militari isi cumparasera pe banii lor din soldele nesimtite GPS-uri. Unde este madam Pora sa ne povesteasca ea cum este cu spitalele desfiintate. Unicul dictator al Romaniei infiinta dispensare satesti.
    Nu, nu pe tine Adelin sunt suparat, tu ai dreptate in principiu, dar macar voi cei care mai aveti un pic de repect fata de meseria de jurnalism ar mai trebui sa incercati sa ii trageti de maneca pe cei facuti la apelul BOCANCULUI ( Pora, Turcescu, etc ) si chiar pe cei care se dau profesori si se vand precum mercenarii.

    Cu drag Dinu

    Reply
    1. jean bart

      Tovarase, te rog eu, trage apa dupa fiecare fraza, pentru ca miroase urat! Tot Basescu e de vina ca bugetarii sunt slab pregatititi in 80% din situatii?

      Reply
  6. dhasnas

    Sunt de acord in ceea ce priveste COMUNICAREA COMPLET LIPSITA DE PROFESIONALISM, insa la cutremurul din Haiti actorii implicati -oficiali, privati, externi – au reactionat extraordinar! De aceea au fost numai 100-150’000 victime, nu mai multe. Cutremurul din 12.01.2010 a taiat caile de acces in tara, care se afla pe o insula muntoasa, pe care o imparte cu Republica Dominicana. Aeroportul s-a prabusit, in porturi au colapsat danele, s-au prabusit sute de mii de case, aceasta blocand caile de acces catre victime. US Marines au fost primii care au reusit sa intre in tara, dupa mai mult de 72h de la catastrofa! Epidemia de holera a izbucnit mult mai tarziu, in urma locuirii indelungate in tabere de coruturi si inundarii facilitatilor sanitare.
    Adevarul e mai important decat cat de bine suna tagline-ul!

    Reply
  7. unu care nu comenteaza si uraste jurnalistii

    Vorbe in gol. Voi credeti ca e asa usor sa comunici cu SRI-ul sa iti localizeze telefoanele, plus ca semnalul este foarte prost in zona respectiva. In al doilea rand semnalul de urgenta care il emite avionul este relativ. Cititi putin istoria prabusirilor de avione si veti descoperii ca multe avione care a cazut inspecial in mare sau ocean au fost gasite dupa ani de zile. In al treilea rand nici unul din cei care ati comentat la acest articol sau chiar autorul acestuia nu cred ca a fost in zona respectiva.
    Adeline tu sti numai sa critici, dar mai bine de jumatate din salvatori erau voluntari care puteau sa isi bage picioru in tot, sa stea casa la caldura nu in frig si ceata. Data viitoare dute tu sa coordonezi salvarile.
    Apropo… de ce a durat atat de mult razboiul in Irak si Afganistan daca tot erai acolo? Doar puteai sa dai ordin si sa se gate mai repede.

    Reply
    1. finch

      Comentatorule, iti dai singur cu tesla in coaie, in primul rand. Spui imbecilitati mai mari ca tine, in al doilea rand. Compari situatii necomparabile: un avion cazut in munti, cu oameni in viata cu telefoane mobile ce puteau comunica sigur cu un releu gsm, si un avion cazut in mare la sute de metri adancime. Tu te-ai intrebat de ce avioanele cazute in mare nu pot fi gasite decat dupa ani? Pai pentru simplul motiv ca “electromagnetism si pentru ca mediul de propagare”, ca sa ma exprim pe intelesul tau. Undele radio se propaga putin sub apa, pentru ca apa este un mediu conductiv si cu o permitivitate mare, atenuarea fiind proportionala cu frecventa. Campul electromagnetic generat de un emitator sub apa este disipat in cativa metri. Radiofrecventa si apa nu sunt prietene. Bateria se consuma si ea dupa cateva zile, saptamani, iar gasirea epavei se face prin alte metode, in speta ecolocatie, care e singura ce poate localiza ceva in apa, dar presupune scanarea unei arii de zeci-sute km patrati. Se fac studii in privinta propagarii radio sub apa, dar asta e alt subiect. Emitatorul de urgenta al avioanelor e construit pentru a emite in aer, sau o adancime foarte mica.
      Si in al treilea rand, invata sa pui niste cratime si invata in special cum se foloseste “i” la finalul unor cuvinte, cand exprima plural, plural articulat, etc.

      Reply
      1. Indiana Jones

        Domnule finsdfsdfsdf
        În primul rând nu sunteţi în poziţia bună să criticaţi greşelile gramaticale, pentru că singur scrieţi ca un agramat. Vă reamintesc că în limba română se scrie cu diacritice. Neutilizarea lor e la fel de agramată ca şi neutilizarea altor semne. Cum ar fi cratimele sau sufixrile unor cuvinte, sau chiar omiterea unor caractere.
        Şi acum la subiect:
        1. Referitor ce a zis domnul comentator de mai sus. S-a avut în vedere că avioanele care cad în apă sau munţi nu se localizau nici până la impact.
        2. În GSM e uşor de localizat terminalul dacă el comunică cu de la mai multe celule. Iar dacă are semnal de la una singură atunci practic e imposibil. Dacă credeţi altfel, vă invit să scrieţi o teză şi să explicaţi CUM SE LOCALIZEAZĂ TERMINALELE GSM CARE AU ACOPERIRE INDIRECTĂ DE LA O SINGURĂ CELULĂ.

        Reply
  8. Teodor Octavian Paunescu

    Vina e a noastra, a tuturor ce ii suportam la conducere pe cei ce aproba fonduri doar unde pot scoate comisioane-spagi. Iar pe aia nu ii intereseaza sa doteze serviciile de urgenta. Sau sa investeasca in oameni ce pot fi capabili sa acctioneze corect in situatii de criza. In mintea lor este mai simplu sa numeasca pe cineva din partid, chiar daca este slab pregatit.
    Din pacate nu sunt alternative politice. Din pacate trebuie sa moara oameni pt. a se intelege. Cu mici exceptii asa a fost intotdeauna.

    Reply
  9. andrei

    Asa e. A fost doar haos si lipsa de coordonare. Sunt sigur ca au toate mijloacele tehnice . Pacat insa ca sefii astia de pe la ISU, Jandarmerie sau mai stiu eu ce nu inteleg ce e aia coordonare. Si o vezi doar din felul in care vorbesc.

    Si mai trist este ca nici poporul in general nu intelege ce e aia coordonare. E trist sa vad ca se lupta toti in argumente despre telefonie, gps, localizare, cat de mari sunt celulele gsm, cata receptie este … si uita ca asta conteaza putin daca nu exista un punct central unde se iau decizii.

    Reply
  10. Ana

    Felicitari celor care pot da date si detalii tehnice, astfel incat sa inteleaga cat mai multi ce s-a intamplat acolo, felicitari (ca de obicei…) Adelin pentru ca aduci in discutie subiectul.
    Ce s-a putut vedea in imaginile de la fata locului, din tabara “salvatorilor”: un grup de reprezentanti ISU, jandarmerie si ce institutii or mai fi fiind acolo grasi, burtosi veniti de prin birouri, dornici sa apara pe sticla, cu un limbaj de lemn, cu niste uniforme scoase din cutie numai bune de interventii in zone muntoase!! Aproape ca pot pune pariu ca nu au participat la nicio actiune de salvare (chiar si simulata) acolo unde se framanta noroaiele si unde gafai de frica sa nu ajungi prea tarziu.
    Membrii Salvamont si ai clubului offroad erau mai ancorati in realitate si mult mai organizati decat “reprezentatii”. Pacat!

    Reply
  11. Toni

    Cu viata a rascumparat alte cinci vieti si greselile a cateva sute.

    Domnule Iovan, Dumnezeu sa te odihneasca in pace!
    The sky is the limit!

    Reply
  12. Radu BM

    Am ascultat si eu comunicatiile cu turnul de control ale diverselor aparate comerciale care s-au interesectat cu zona (pe http://www.liveatc.net/ – multumesc de pont). Mie mi se pare ca dintre toti operatorii de trafic aerian, ala de la bucuresti e foarte foarte slab in ceea ce face. In special engleza lui este cred mult sub nivelul pe care ar trebui sa il aiba. Si acolo se intra pe pile?? Acesta cere de vre-o 4 ori, la intervala de 20-30 de minute, “ză exact coordineișăn of ză ELT” – pe bune, fara exagerari – cere “coordination” nu “coordinates”. Adica – tu controlor de trafic CENTRAL, nu stii cum se cer coordonate pe engleza? WTF? In plus – eroare grava – insista sa i se dea coordonatele precise. Pilotii sunt stupefiati de cerinta – nu ii pot da coordonatele precise ale ELT-ului, pentru ca acesta transmite doar analogic un sunet de sirena, care se aude pe o zona restransa cand se zboara peste el. Prin urmare, toti specifica (dupa o pauza de stupefactie) ca nu stiu coordonatele ELT-ului , dar ca ii vor da coordonatele LOR precise. CRED SINCER CA ALEODOR FRANCU, CAPUL ROMATSA, CARE A AFIRMAT INITIAL HOTARAT CA AU LOCALIZAT CU PRECIZIE EPAVA … a putut fi victima incompetentei unui controlor de trafic. Pentru depistarea epavei via ELT-ul ala vechi si analog, trebuia mers in zona aproximativa cu un receptor portabil cu antena unidirectionala si scanata zona pe frecventa pe care emitea ELT-ul. Chiar si de la sol. Poate revin cu un montaj audio…

    Reply
  13. Pingback: Cand orgoliile si interesele personale inving viata - Din Vestiar | Din Vestiar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *